Personal training Delft
Switch for Life

Nu is het tijd voor een "switch"

Blog

overzicht:  volledig / samenvatting

Citroenwater op je nuchtere maag????

Geplaatst op 6 maart, 2020 om 4:00 Comments reacties (0)
Hoe (on)gezond is het drinken van citroenwater op de nuchtere maag? Er verschijnen weer volop voedingsadviezen op internet. Zo ook het drinken van citroenwater, bij voorkeur op de nuchtere maag. Hoe gezond is water met citroensap in de ochtend daadwerkelijk? Verschillende bloggers en influencers zweren bij dagelijks een groot glas citroenwater. Het zou het metabolisme een boost geven waardoor je meer verbrandt, bomvol vitamines zitten, het lichaam ontgiften, de bloeddruk verlagen en zelfs beschermen tegen kanker. "De citroen is sinds een aantal jaren tot superfood verheven, maar is en blijft gewoon een citroen", vertelt Nicole Hendriks, diƫtist in het Maastricht UMC+. "Een citroen heeft geen enkele meerwaarde ten opzichte van ander fruit." Gezondheidsclaims worden niet bevestigd. Er is dan ook geen enkele studie die de hierboven beschreven claims bevestigt. "Voeding draagt bijvoorbeeld niet bij aan het ontgiften", zegt ook Trudy Voortman, voedingswetenschapper bij het Erasmus MC. "Dat doet je lichaam zelf al." Pectine, een type voedingsvezel, stimuleert inderdaad de spijsvertering. Pectines zitten juist niet in het sap maar in de vrucht zelf. "Je kunt daarom beter een stuk fruit eten", aldus Hendriks. Citroen bevat gezonde voedingsstoffen,waaronder vitamine C. "Citroenwater bestaat meestal uit een halve citroen uitgeperst in een glas lauw of warm water", weet Hendriks. "Dat zet qua vitamine C dus niet veel zoden aan de dijk." Een prima alternatief Tegelijkertijd kan het drinken van citroenwater volgens Voortman weinig kwaad. Maar gezondheidsvoordelen heeft het dus niet. "Als je het lekker vindt om te drinken dan zou ik het gewoon blijven doen. Het is vooral water met een smaakje en er zit weinig suiker in citroen. Maar verwacht geen wonderen." Hendriks is het met haar eens. "Het is een prima alternatief voor andere drankjes in de ochtend, en gezonder dan zoete sapjes, chocolademelk of frisdrank."

"foods" die ontstekingsremmend werken

Geplaatst op 22 juni, 2018 om 10:00 Comments reacties (3)

Ontstekingen zijn vervelend. Of dit nou in de vorm van acne is of een vervelende ziekte, je bent ze natuurlijk liever kwijt dan rijk. Toch zijn die ontstekingen er om je lichaam te helpen. Heb je bijvoorbeeld een splinter in je vinger, dan stuurt je lichaam extra bloed en cellen naar deze plek om de ‘indringer’ naar buiten te werken en de beschadigde cellen te herstellen. Dit uit zich in een ontsteking: je vinger wordt dikker, roder en warmer rond de splinter. Als de indringer weg is, zal de ontsteking ook verdwijnen. Voor ontstekingen zoals reuma, de ziekte van Crohn of eczeem, geldt wat anders: deze komen tot stand wanneer het lichaam haar eigen cellen aanvalt.

Gelukkig zijn er veel verschillende foods die ingrediënten bevatten die deze vervelende ontstekingen - kunnen helpen verminderen. En dit zijn echt geen ingrediënten die je alleen diep in de jungle van Zuid-Amerika kunt vinden. Deze foods heb je waarschijnlijk al in je koelkast liggen en anders kun je ze gemakkelijk bij de supermarkt om de hoek scoren. Het kost maar een paar kleine aanpassingen en toevoegingen aan je voedingsstijl en je kunt je al snel een heel stuk beter voelen!

1. Vette vis

Gegrilde zalm of een lekker stukje tonijn sashimi… Jammie! De omega-3 vetzuren in vette vis werken supergoed tegen ontstekingen in het lichaam.

2. Groene bladgroenten

Knal je bordje bij de saladebar maar vol met groene bladgroenten! Spinazie, boerenkool en andijvie zitten vol met mineralen en vitamine A, C en E, die jouw lichaam beschermen tegen verschillende ziekten. Maar de echte krachtpatser is de vitamine K die in veel groene bladgroenten zit, deze vitamine staat namelijk bekend als een krachtige ontstekingsremmer!

3. Bosbessen

Ja hoor, die kleine, gekleurde besjes zitten vol met vezels en antioxidanten! Deze frisse vruchtjes zijn daarbij ook nog eens heel goed als ontstekingsremmers. Vooral de blauwe bes is een ware uitblinker omdat deze de antioxidanten polyfenolen bevat die ontstekingsremmend werken en zorgen voor het verhogen van je weerstand.

4. Lijnzaad

Net als in vette vis, zitten er in lijnzaad gezonde omega-3 vetzuren die ontstekingsremmend werken. Daarnaast heeft lijnzaad nog meer heilzame werkingen. Zo verlaagt het slecht cholesterol en een hoge bloeddruk. Schep dus nog een lepeltje lijnzaad over je overnight oats of mix het door je zelfgemaakte granola!

5. Olijfolie

In olijfolie zit het antioxidant oleocanthal. Dit stofje heeft een ontstekingsremmende werking die hetzelfde werkt als de ontstekingsremmende stoffen in ibuprofen. Het remt bepaalde enzymen die in je lichaam ontstaan op een plek waar je letsel hebt opgelopen. Hierdoor helpt het tegen ontstekingen en bevordert het jouw herstel.


Rss_feed